Skip to main content
Blog

Boekbespreking: Ruzie maken, een hele kunst

ga terug naar het overzicht

Linda Reijerkerk, directeur van het Centrum voor Conflicthantering, besprak onlangs het boek Ruzie maken, een hele kunst van Inge Marit Wielinga-Pols. Benieuwd wat Linda van het boek vond? Lees hieronder haar artikel.

Inleiding

Vorig jaar verscheen het boek Ruzie maken, een hele kunst van Inge Marit Wielinga-Pols. Dit schattige boek van een kleine 60 pagina’s beoogt een hulpmiddel te zijn voor ouders, leerkrachten en kinderdeskundigen om kinderen een handreiking te geven – onder meer – voor complexe scheidingen.

Indeling van het boek

Het boek bestaat uit 3 delen: het eerste deel is bestemd om als ouder of professional met je kind te gebruiken. Het tweede deel gaat over je eigen ruziegedrag en hoe zogenoemde ‘ouderboodschappen’ je gedrag kleuren en hoe je ruziegedrag beter kan en het derde deel gaat daar nog op door met een beschouwing door drie experts.

Deel 1

Na een korte inleiding begint het boek met een verhaal: Er is zon en maan genoeg. Dit gaat over 2 vogels, de Zonvogel en de Maanvogel, die ruzie maken en de ander – en daarbij ook zichzelf en het Vogelkind – bijna kapot maken. Het is een magisch verhaal, zij het dat de ijsvogel in het echt niet zo mooi zingt, maar meer een hoge piep uitbrengt. De escalatietrap van Glasl komt voor de professional herkenbaar in het verhaal naar voren.

De auteur heeft begeleidende vragen toegevoegd om ouders te helpen het gesprek met hun kinderen aan te gaan over hoe ze zich voelen bij een ruzie en hoe ruzies op lossen. Het verhaal wordt gevolgd door een gedicht, bedoeld om te leren hoe je effectief ruzie kunt maken. Het verhaal en het gedicht worden geïllustreerd met prachtige tekeningen van de auteur zelf, sprookjesachtig!

Deel 2

In het tweede deel van het boek is het even zoeken wat het doel is van de hoofdstukken die hierin staan: het begint met een test om je eigen ouderboodschappen te achterhalen die je gedrag kleuren, stimuleren of beperken. Dit zou een leidraad moeten zijn om jezelf (en de ander?) beter te leren kennen en begrijpen om daarmee je ruziegedrag effectiever te laten zijn. Het is echter de vraag of de auteur daarin slaagt. Vervolgens komen 3 professionals aan het woord met een visie op ruziemaken en het verkrijgen van inzicht in ruziepatronen en de achtergrond van oordelen in relatie tot behoeften.

Dit deel had sterker gekund: het is niet duidelijk wat maakt dat de auteur juist voor deze drie bijdragen heeft gekozen, hoewel zeker Annelies Hendriks een naam is op het gebied van kinderen in echtscheiding. Zo is er in deel 2 een hoofdstuk Ruziemaken is een kunst en in deel 3 een hoofdstuk De kunst van het ruziemaken en ben je even zoekende naar de structuur in het boek. Mogelijk had meer kadering bijgedragen aan een betere positionering van dit onderdeel.

Deel 3

Het derde deel ten slotte borduurt hier verder op door en lijkt zich weer wat meer te richten op alle ruziënde ouders: hoe kun je beter ruziemaken, grenzen stellen, niet escaleren en toch zeggen wat je behoeften zijn. Via een 4-stappenplan van voorbereiden => onderweg => het gaat fout => op koers blijven, krijgt de lezer in vogelvlucht een paar vragen die tot nadenken stemmen en wat houvast geven. Tot slot gaat Wielinga-Pols nog beknopt in op de theorie van geweldloze communicatie van Marshall Rosenberg (feedback tool).

Reflectie

Het boek is zoals gezegd, gemaakt voor leerkrachten, kinderdeskundigen en ouders om kinderen een handreiking te geven bij echtscheiding en ruziemaken. Wat betreft de doelgroep ‘ouders’ kun je je echter afvragen of het taalgebruik wel voor elke ouder heel toegankelijk is? Voor de kinderen is het boek zeker aan te bevelen door het aansprekende verhaal en de tekeningen. Het boek is namelijk prachtig geïllustreerd met kleurtekeningen die blijkbaar door Inge Marit zelf zijn getekend. Zo kleurrijk, dat deze nog aansprekender zouden zijn voor kinderen en tot hun recht zouden zijn gekomen als ze wat groter waren geweest, zoals een beetje het format van De Gruffalo (Kent u hem niet? Wacht maar tot u hem ziet!).

De QR-code in het boek leidt naar een liedje waar dezelfde tekeningen te zien zijn en het verhaal nog een keer wordt gezongen, door Myriam West.

Het is duidelijk: hier is een veelzijdig talent bezig geweest vol creativiteit en met hart voor het onderwerp! En ik zou dit boek zeker willen aanbevelen aan ouders om met elkaar te bespreken, hun kinderen voor te lezen en ook aan huisartsen, mediators en advocaten om te gebruiken in gesprek met ouders en hun kinderen!

Over de auteur

Inge Marit Wielinga-Pols is voormalig advocaat, kindercoach en Kies Coach. Daarnaast is zij medeoprichter van de Stichting DONS (Duurzaam Ouderschap Na Scheiden).

Meer weten?