OPLOSSINGSGERICHT COACHEN TIJDENS DE CAUCUS WAT EN VOOR WIE
Voor wie en ingangseisen
Om deel te kunnen nemen aan deze training, is een basisopleiding tot professioneel mediator een vereiste.
Startdata en locaties
Kosten
Inclusief: een syllabus, readers, hand-outs en gebruik van de digitale leeromgeving.
Exclusief: eventuele reis- en verblijfskosten, verplichte en aanbevolen literatuur.
Het CvC is vrijgesteld van BTW.
Inschrijven
Vanuit onze website wordt u doorgeleid naar onze opleidingsportaal waar u zich kunt inschrijven. U verlaat hierbij deze website.
Na afloop van deze training heeft u:
- inzicht in de mogelijkheden van het gebruik van de caucus in mediation in de verschillende fasen van het mediationproces;
- kennis gemaakt met de solution focused of oplossingsgerichte methode en hoe deze manier van werken anders is dan de probleemgerichte benadering;
- kennis over het proces dat gevolgd wordt bij de oplossingsgerichte benadering en hoe deze in de mediation bruikbaar is;
- het effect ervaren van de houding van de oplossingsgerichte methode en inzicht in hoe deze houding ook door de mediator kan worden ingezet om vastgelopen communicatie en onderhandelingen weer in beweging te krijgen in een coachend oplossingsgericht caucusgesprek;
- geoefend met vaardigheden en interventies uit de oplossingsgerichte methode die behulpzaam zijn in de caucus;
- een tool om op gestructureerde wijze aan het commitment en de motivatie te werken bij partijen in een mediation.
Programma TRAINING
Ochtendprogramma
- Kennismaking en leerdoelen aan de hand van korte oefening;
- Inleiding over de caucus op basis van onderzoek en de verschillende mogelijkheden om de caucus in te zetten tijdens het mediationproces verkennen met de groep;
- Inleiding over de oplossingsgerichte benadering (SF)/de waarderende benadering (AI) en oefening;
- Inleiding over het proces van de oplossingsgerichte benadering tijdens de caucus en oefening
Middagprogramma
Oplossingsgerichte interventies tijdens de caucus: theorie en oefening op basis van de voorbereidende opdracht:
- Complimenten als interventie;
- Schalen en schaalwandelen;
- Polariseren en depolariseren;
- Futurise en de optimisme-interventie;
- Interventies om de motivatie en het commitment te versterken
Voorbereidende opdracht en maatwerk
Voorafgaand aan de training ontvangende deelnemers een korte voorbereidende opdracht met onder andere het verzoek om een casusbeschrijving uit hun praktijk. Op basis hiervan bereidt de trainer de training voor en wordt de training op maat gemaakt voor uw organisatie. Naast hand-outs wordt gebruikgemaakt van door de trainer samengestelde relevante documenten.
Evaluatie
De training wordt -kwalitatief -geëvalueerd op de laatste dag van de training. De resultaten worden aan u teruggekoppeld.