Skip to main content
overzicht
  • kosten: € 49.90
  • duur: 1,5 uur
  • 1 punten Categorie 1a

Doel

Onnuttige uitspraak zodanig samenvatten dat zij nuttig wordt voor de conflictoplossing. Meestal: van verwijt of beschuldiging naar wens of verlangen. De mediator beïnvloedt de toon.

Achter elk verwijt schuilt een wens, achter iedere agressie een behoefte.” Rosenberg

Elementen

  • Van hij-taal naar ik-taal: “Nooit laat hij me eens een keer met rust” wordt: “Zegt u daarmee dat rust voor u belangrijk is?”
  • Van ik-taal naar jullie-taal: “En u wilt hier samen met de ander onderzoeken op welke manier jullie je wensen over en weer kunnen vervullen?”
  • Van onnuttig naar nuttig.
  • Van ineffectief naar effectief.
  • Van verleden naar toekomst.
  • Van negatief naar positief.
  • Cliënt aankijken.
  • Op non-verbale signalen letten of de herformulering in de roos is.

Een misser helpt ook, want de interventie haalt het verwijt er sowieso uit en brengt het gesprek naar intentieniveau. “Jij laat me ook altijd maar alleen met die spullen sjouwen!” “U wenst hulp bij het sjouwen van zware spullen?” (aarzeling..) “Nee hè, wat is het dan wel dat u wenst?”

Achtergrond

Cliënten in een conflict hebben een boodschap aan elkaar, per definitie, anders gingen ze het conflict niet met elkaar aan. Zij verpakken hun boodschap echter in schuurpapier (verwijt), zodat de ander het niet hoort en defensief reageert. De herformulering verpakt de boodschap in cadeaupapier, zodat de ander het kan horen.

Valkuilen

  • Invullen.
  • Het beter weten dan cliënt.
  • Toch de ander nog in de herformulering laten figureren: “U zou willen dat hij wat vaker …”
  • Gaan vissen in plaats van de bal bij cliënt te leggen.
  • Te vroeg in het proces bagatelliseren.
  • Te snel van verwijt naar belang en daarmee emotie missen: teleurstelling, zorg en moeite.
Vaardigheidstraining Herformuleren
Linda Reijerkerk
Directeur, trainer, mediator

Accreditatie

mfn